De Uitdaging!

Wat is De Uitdaging?
Esthetica daagt je uit! Dit is een kunstproject dat zich grotendeels buiten de schoolmuren afspeelt. Je woont er zelfstandig vier kunstactiviteiten bij (2 per jaar). Je gaat ermee aan de slag aan de hand van opdrachten.  (zie ook de rubriek Gebruiksaanwijzing). 

Het gaat erom kunstactiviteiten te bezoeken die je zelf niet zomaar uit eigen beweging zou volgen en op plekken waar je nog niet kwam. Het moet dus grensverleggend zijn voor jou!

Waarom het project De Uitdaging? 
-Omdat het een manier is om jezelf te ontplooien en autonoom te handelen. Het vraagt initiatief van je. 
-Je creativiteit (je kunstvibe) wordt wakkergeschud!
-Je leert kunst waarderen en schoonheid op een andere manier ervaren.
-Door aan de slag te gaan met de kunstactiviteit leer je ook kritisch te denken en neem je een kritische houding aan. Je leert er ook met media om te gaan.
-Je neemt op een bewuste manier deel aan het cultuurleven en in ruimere zin aan de samenleving. Belangrijk, want kunst/cultuur = identiteit.   
-Het allerbelangrijkste echter: je leert open te staan voor kunst, voor het onbekende. Je verlegt je grenzen. Je geest wordt verruimd.  

Wanneer?
De Uitdaging ga je 2X per schooljaar esthetica aan. 2X in het vijfde en 2X in het zesde jaar. Daarnaast heb je ook een Carte Blanche-activiteit. Dit betekent: je werkt per trimester 1 kunstactiviteit met de bijhorende opdrachten af. 

Voorwaarden bij de keuze van je activiteit.
-De kunstactiviteit mag niet commercieel zijn (een manier om dat te achterhalen: is de activiteit gesubsidieerd door de overheid). We willen je nu net nieuwe dingen leren kennen die minder voor de hand liggend zijn. Alleen zo zal je je geest verruimen.
-De kunstactiviteit moet gemaakt zijn door professionele kunstenaars OF door studenten in een hogere kunstopleiding (zie daarvoor de rubriek kunstscholen).
-Een kunstactiviteit die je in het kader van de school deed (bv. een toneelvoorstelling voor het vak Nederlands of een film die je in een vak bekijkt) mag je niet gebruiken voor dit. Het is nu net de bedoeling dat je nieuwe dingen aangaat. 
-Je mag zeker met een klasgenoot naar dezelfde activiteit, maar je gaat er wel individueel en zelfstandig mee aan de slag. 
-Je kiest telkens een andere kunstvorm. 

De kostprijs van de activiteiten
Alle prijscategorieĆ«n zijn mogelijk. Maar denk goed na wat je kan en wil spenderen aan die kunstactiviteiten. Niemand verwacht dat je een dure operavoorstelling bijwoont bv. Dat kan ook anders! Voor jongeren zijn er steeds zeer interessante kortingen. Prijzen verschillen ook sterk van locatie tot locatie. Er zijn ook gratis kunstactiviteiten. Ook kunstscholen organiseren lowbudgetactiviteiten. 

De kunstvormen
In de loop van twee jaar esthetica kies je telkens voor een andere kunstvorm (je moet er vier doen - je kiest dus vier verschillende kunstvormen-). Literatuur vind je niet in het lijstje terug. Dat wordt behandeld in de taalvakken. 
-Architectuur
-Beeldende kunst: schilderkunst, beeldhouwkunst, installaties, performance, videokunst,....
-Dans
-Design
-Film
-Fotografie
-Opera/ muziektheater
-Musical: is eigenlijk een commercieel genre. Maar het is een geliefd genre. Als je er toch absoluut heen wilt, dan zoek je een kwalitatieve musical. Je kiest een nieuwe creatie.
-Mode 
-Muziek (probeer hierbij een genre uit waar je minder mee vertrouwd bent)
-Theater
   

Werkwijze
Stap 1 - Je maakt keuzes voor de activiteiten. 
Die keuze dient aangepast te zijn aan jouw niveau (ben je reeds een geoefende kunstkenner of helemaal niet). Je maakt keuzes uit het aanbod in de rubriek kunst beleven op leuke plekken (of bij de kunstscholen : laat je inspireren). Je kiest iets dat je aanspreekt. Maar je gaat dus ook een Uitdaging aan. Je dient iets te doen dat je normaal niet zomaar zou doen. Je moet bewijzen dat je openstaat voor het onbekende en bereid bent om je grenzen te verleggen. Let op: je houdt rekening met de VOORWAARDEN!

Stap 2- Aan de slag met de kunstactiviteit - Motivatie
Je gaat naar motivatie. Daarop typ je uit waarom je voor die activiteit kiest. De instructies gewoon volgen. De uitgeprinte versie komt in je map (en dus niet op je blog). Op een afgesproken datum bekijken we dit samen. 

Stap 3 - Je reserveert zelfstandig de activiteiten en gaat erheen.
Wees daarbij snel! Kunstactiviteiten zijn zeer snel uitverkocht. Een activiteit bestellen doe je online of telefonisch. Je kan ook ter plaatse gaan. Die zaken staan steeds vermeld op de site. Kijk ook goed na hoeveel de activiteit je kost! Jongeren krijgen speciale tarieven. Bekijk dat allemaal goed en weeg af hoeveel geld je kan en wil uitgeven! Let ook op de bereikbaarheid van de locaties. Zorg ervoor dat je er niet alleen heen gaat. Maak van de activiteit een leuke avond!
Stap 4 - Aan de slag met de kunstactiviteit -de KunstBalie
Nadat je de activiteit hebt bijgewoond, vul je een aantal formulieren in:
Werkpunten - Kijkwijzer - Ervaringswijzer - Verklaringswijzer - Beoordeling van de activiteit. Hou bij de formulieren rekening met de kunstvorm die je koos!
Deze kan je allemaal op de desbetreffende plaatsen op de blog terugvinden.  De uitgeprinte versie komt in je map (en dus niet op je blog). Op een afgesproken datum bekijken we dit samen. 

Stap 5 - Aan de slag met de kunstactiviteit - Creatief onderdeel
Je maakt op basis van de activiteit zelf iets creatiefs (echt iets maken dat je digitaal kan inbrengen op het uiteindelijke resultaat) of - als je dat niet meteen ziet - je gaat een associatie maken. Bij deze associatie ben je totaal vrij!  Verras ons!

-Wat is het creatief onderdeel?
Je hebt een kunstactiviteit bijgewoond. Nu ga je er creatief mee aan de slag. Vragen die je daarbij kunnen helpen: roept deze kunstactiviteit iets bij je op? Waar doet de kunstactiviteit je aan denken? 

-Hoe ziet het creatief onderdeel er uit?

Mogelijkheid 1:  je maakt zelf iets of vindt iets uit. Bv. een foto, een gedicht, een stuk muziek, een ontwerp,...Vervolgens ga je dit motiveren. Wat is het verband met de kunstactiviteit die je meemaakte.

Mogelijkheid 2: je brengt een associatie aan. Hierbij maak je zelf niets. Je brengt een associatie aan die je ergens vindt. 
Deze associatie geeft een antwoord op de vraag: waar doet de kunstactiviteit je aan denken? 
Dit hoeft niet noodzakelijk kunst te zijn (al mag dat natuurlijk). Het mag ook bijvoorbeeld een nieuwsfoto zijn uit de krant. Ook hier leg je het verband uit met de kunstactiviteit.

 
Stap 6 - Tussentijdse evaluatie
Je brengt je hele dossier (stappen 3, 4, 5 en 6) mee naar de klas. We bekijken het samen. Je stelt de nodige vragen. Overlegt met klasgenoten. Wisselt ervaringen uit,...

Stap 7 - Blogwerk!
Nu ga je heel je kunstdossier verwerken tot een resultaat op je blog. Daarin moet je selectief en creatief te werk gaan. Het resultaat mag tal van vormen aannemen. Het moet een ervaring voor de kijker zijn: een reportage, afbeeldingen, filmpjes, muziek, ... Van elk onderdeel moet er wat in. Dat resultaat post je op je blog! Dit is dan je proefwerk.

Instructies:
-Op basis van je papieren kunstdossier maak je een synthetische tekst/bespreking op je blog. In deze synthetische tekst is zinvol visueel en/of auditief materiaal verwerkt, zodat de lezer zich ook iets tastbaars kan voorstellen bij je activiteit. Bij dit materiaal noteer je in een bijschrift wat het is.

-Lengte van de tekst: minimum 1200 woorden/ maximum 1800 woorden (2-3 A4blz.).

-Structuur van de tekst: 
  • een titel met vermelding van alle praktische aspecten van de activiteit (Kunstvorm, titel, naam organisatie, datum en plaats). Voorbeeld: Tentoonstelling "Ontdek het moderne" in het Gemeentemuseum Den Haag / Ander voorbeeld: Opera "Shell Shock" in De Munt te Brussel. Een voorstelling van Sidi Larbi Cherkaoui (regie), Nick Cave (tekst) en Nicholas Lens (muziek)).
  • de eigenlijke tekst opgebouwd in paragrafen en met de nodige tussentitels.
-Inhoud:
Je verwerkt de verschillende onderdelen van je dossier in je synthetische tekst/bespreking. Je doet het op een manier dat het voor een onwetende buitenstaander duidelijk is. Onderdelen die je erin verwerkt:
  • Inhoud van de bijgewoonde kunstactiviteit. (kijkwijzer)
  • Vormgeving van de bijgewoonde kunstactiviteit.(kijkwijzer)
  • Ervaring van de bijgewoonde kunstactiviteit.(ervaringswijzer)
  • Beoordeling van de bijgewoonde kunstactiviteit.(beoordelingswijzer)
  • Verklaring van de bijgewoonde kunstactiviteit (daarin zal je het moeten hebben over de makers/kunstenaars/stijlen = wat je hebt opgezocht). (verklaringswijzer)
  • Creatief onderdeel (met motivatie, verband).

 Van elk onderdeel moet er zeker iets terug te vinden zijn. Wat je niet mag doen: onderdeel per onderdeel overlopen. Daarvoor diende het kunstdossier. Neen, je gaat daar vrij mee om. Alsof je een artikel schrijft over de kunstactiviteit. Je laat het dossier nu los en schrijft een beschouwing/bespreking/artikel.

-Waar let je nog op? 
  • Taalgebruik.
  • Bronnen: aan het eind verwijs je naar de nodige bronnen. 
-Evaluatie:
Je wordt geƫvalueerd op alle bovenstaande elementen aan de hand van een evaluatiefiche.